Repetitieverslag Airchestra 2 april 2014

Afgelopen woensdag zijn we eens begonnen met het laatste deel van Peer Gynt suite, waarin de strijkers flink moeten aanpoten met tokkelen! De timing luistert bovendien heel nauw; de partijen van de blazers, celli en violen moeten allemaal als puzzelstukjes in elkaar vallen per maat. Gelukkig verkeerden we in blijde aanwezigheid van bassist Tom en paukenist Misae om het tempo extra te benadrukken. De samenhang is nu aardig duidelijk, maar op gehoor spelen is geen optie in dit stuk. Dat wordt dus nog even oefenen! In de pauze werden we verrast door  een Japanse vriend van Misae, die concertpianist blijkt te zijn en nonchalant een stuk van Rachmaninoff voor ons speelde alsof het niks was. Geweldig! Helaas voor ons reist hij deze week weer terug naar Japan.Na de pauze vervolgden we de repetitie met Saint-Saëns, zonder soliste. Het leek soms wat eentonig zonder de prachtige solomelodie erbij, maar dit was voor ons juist een goede aanleiding om meer aandacht aan de dynamiek te besteden. Jeannine wist de gevoelige kant in ons naar boven te halen, zonder de aandacht te laten verslappen bij het spelen van accenten. Ik ben heel benieuwd hoe het klinkt als we de volgende keer weer samen met Daphne spelen. De gevoeligheid in ons spel zinderde ten slotte door in het tweede deel van Peer Gynt, waarin de dynamiek ook weer essentieel is. We durven steeds meer heel zacht, maar ook heel hard te spelen.  Soms schrokken we zelf van de kracht van ons geluid, haha. Het stuk eindigde als het begin van een laatste, eeuwige slaap. Een perfect einde van de repetitie…

          D-1

Cb-1 vc-3 va-2  vi2-3  vi1-4

     fa-2   kl-1     fl-1         

    trbn-1   tpt-0   hrn-1

      Pf -2 (perc)

Groet, Suzanne

Share Button